BUDUVASIMPRUVODCEM SLOGAN

 

Golf jako procházka = Prevence obezity

 

lindaset5

Golf není jen zábava, koníček, posedlost či životní styl. Golf je především brzda negativních dopadů našeho životního stylu a prevence řady nepříjemných onemocnění vyvolaných například obezitou.

Ta trápí více než jeden a půl miliónu Čechů a Češek. Tlustí lidé téměř třikrát častěji trpí cukrovkou a dvakrát častěji je ohrožuje vysoký krevní tlak než jejich spoluobčany. Jde o rizikový faktor, který vede k rozvoji metabolických onemocnění, lupénky a přispívá k progresi dalších onemocnění pohybového aparátu i kardiovaskulárních chorob. Tloušťka stojí za pětinou nádorových onemocnění, způsobuje deprese a další psychické problémy, ovlivňuje výkonnost a tím snižuje i reálné příjmy. Na celém světě žije 1,6 miliardy osob s nadváhou, z nichž více než 400 miliónů je obézních. Každé desáté úmrtí v Evropě jde na vrub tloušťky a každý tlouštík má desetkrát větší pravděpodobnost, že předčasně zemře, než jeho kamarád s normální váhou. Postižení tloušťkou začínají výrazně trpět přidruženými nemocemi kolem pětačtyřiceti let věku. Silnější člověk, který pravidelně sportuje je ve většině případů zdravější než štíhlý, který nesportuje.

Alarmujícím faktorem je neustálé zvyšování počtu tlustých dětí. Podle Národní zprávy o zdraví a životním stylu dětí a školáků trpí nadváhou či obezitou přibližně pětina chlapců a desetina dívek. Za tloušťku může především neadekvátní výživa, nedostatek pohybu a atraktivní podněty k nezdravému životnímu stylu. A právě pohyb je nejdůležitějším faktorem. Je prokázáno, že například snížením hmotnosti o 10 procent se sníží riziko onemocnění cukrovkou o 50 procent. Světová zdravotnická organizace doporučuje hodinu pohybové aktivity denně jako minimum pro zajištění správných funkcí lidského organismu. Pasivní životní styl však již od dětského věku ukazuje, že se stoupajícím věkem chuť hýbat se rychle klesá a naopak převažuje čas strávený před televizní obrazovkou, počítačovým monitorem, v kavárnách, restauracích, fastfoodech či v nákupních centrech.

Děti už nechodí po škole ven, jako tomu bylo v minulosti. V mnoha případech se o ně rodiče bojí a tak je drží uměle doma. Školáci pak tráví čas u televize a u ní jedí. Na jídlo se však nesoustředí a tak toho snění mnohem více než je potřeba. Rodiče, kteří chtějí své děti vést k aktivní formě života, však mají ztíženou situaci i tím, že dlouhodobě nastává odliv veřejných prostředků ze sektoru masového sportu a tak se prudce zvedají náklady na aktivní kroužky. Existující trend naznačuje, že je obezita považovaná za normální, pokud se v okolí vyskytují stejně postižení lidé, což je nebezpečné zejména u dětí, kterým dávají špatný příklad jejich rodiče a tím jim zhoršují kvalitu života.

Chceme systematicky podporovat pohybové programy na školách i ve volném čase, či na tréninku, které mají motivovat děti i rodiče ke zdravému životnímu stylu. Snaha má sloužit jako prevence i jako účinný nástroj k řešení následků a ukázat lidem, že nejsou odsouzeni k neustálému přibývání na váze, ale mohou si sami pomoci. Netloustněte, nebuďte nemocní, neumírejte v průměru o 12 let dříve, než je normální. Změňte svůj životní styl, přijďte hrát golf, buďte zdraví a spokojenější.

Nejste si jistí, zda jste tlustí? Nebojte se a zjistěte to!

Existuje řada přesných i méně přesných výpočtů, které Vám poskytnou vodítko. Například Brocův vzorec (index) hmotnosti člověka se užívá pouze orientačně. Vezmete svojí výšku nad jeden metr a tolik byste měli vážit. Čili pokud měříte 180 cm, pak byste dle BMI měli vážit 80 kg.

Dalším možným způsobem je výpočet tzv. Body Mass Index, který vypočtete tak, že se současná hmotnost vydělí mocninou výšky v metrech. Například BMI člověka, který váží 85 kg a měří 180 cm, se vypočte: 85 (kg) děleno 1,8 (m) na druhou.

BMI

Kategorie

Zdravotní rizika

≥ 18,5

podváha

vysoká

18,5 - 24,9

norma

minimální

25,0 - 29,9

nadváha

nízká až lehce vyšší

30,0 - 34,9

obezita 1. stupně

zvýšená

35,0 - 39,9

obezita 2. stupně (závažná)

vysoká

40,0 a více

obezita 3. stupně (těžká)

velmi vysoká

Lepším způsobem, než je BMI, jak změřit jestli máte nadváhu, nebo ne, je tzv. WHR (Waist Hip Ratio). To se stanoví pomocí jednoduchého měření vašeho pasu. Změřte si tedy obvod v pasu, v místě pupku a dále obvod boků v nejširším místě. Obvod pasu pak vydělte obvodem boků. Riziko onemocnění spojené s obezitou se zvyšuje, pokud poměr přesáhne 0,95 u mužů a 0,8 u žen.

Myslíte, že na tloušťku vyzrajete bez pohybu? Určitě ne!

Na trhu je hodně přípravků, které slibují, že Vám pomohou shodit nadbytečné kilogramy. V podstatě jsou dvojího druhu. Buď ve formě léků, nebo jako koktejly nahrazující jídlo, či potravinové doplňky výživy obsahující vlákninu, karnitin, chrom nebo ženšen či výtažky ze zeleného čaje. Ty lze běžně koupit bez předpisu v lékárně a jejich používání s sebou nese minimální rizika. Zároveň však je jejich efekt většinou minimální. Bez pravidelného pohybu Vám žádný z těchto doplňků slibujících zhubnutí nepomůže. Zamyslete se nad svým životním stylem a místo do drahých preparátů na hubnutí investujte svůj čas do golfu, to znamená do příjemné procházky a aktivního odpočinku v Mosteckém golfovém klubu.

Pracujete na směny? Vyzrajte na obrácený rytmus golfem!

Protože směnný provoz jasně ovlivňuje spánek, bdělost a mírně zvyšuje riziko kardiovaskulárních a gastrointestinálních onemocnění a nadváha či obezita se zde vyskytují ve vyšší míře, je důležité nepodceňovat zmíněná rizika a dodržovat alespoň doporučené minimum pohybových aktivit. S pomocí golfu dokážete dostat své kilogramy pod kontrolu.

Hoďte všechny starosti za hlavu a myslete na to, že je vám dobře. Jak na to? Hrajte golf.

 

patka